Wereldrecord planken; kun jij het langer volhouden?

Wereldrecord planken; kun jij het langer volhouden?

Planken is die ene oefening waar we allemaal een hekel aan hebben. En dan hebben we het nog niet eens over de side plank. Als je denkt dat een minuut snel voorbij gaat, dan heb je nog nooit een plank gedaan. We zijn allemaal trots op onszelf als we het twee of drie minuten volhouden, maar wat is nu eigenlijk het wereldrecord voor planken? Ik krijg al pijn in buik en armen als ik dit lees…

Wat is planken?

Voordat we in het wereldrecord duiken, is het misschien verstandig om eerst te kijken naar wat planken precies is. Dit is een oefening waarbij je kernspieren worden gebruikt om je kracht, balans en uithoudingsvermogen te verbeteren. De oefening wordt zo genoemd omdat je, als je het goed doet, je hele lichaam recht maakt en het strak houdt, net als een houten plank. De oefening heeft geen extra uitrusting of gewichten nodig, waardoor het een handige vorm van krachttraining is als je een klein budget hebt of op reis bent.

Wat zijn de voordelen van planken?

Bij de plank oefening moet je verder kijken dan het aantal calorieën dat je verbrand. Dat zijn er namelijk niet zo veel. Toch zijn er maar weinig vormen van lichaamsbeweging die zo effectief zijn in het opbouwen van je kern als een planktraining. Maar het gaat verder dan dat. Je biceps-, nek- en schouderspieren worden namelijk ook getraind. Je ontwikkelt hiernaast ook nog eens meer spieren in je billen en dijen. Het houdt niet op bij het trainen van bepaalde – zo niet alle – spiergroepen. Je verbetert ook je balans, flexibiliteit, metabolisme, postuur, humeur én je zal minder risico op rugletsel hebben. Is dat allemaal niet fijn? Wil je hiernaast ook een oefening vinden waarmee je veel calorieën verband? Lees dat dit artikel eens: hoeveel calorieën verbrand je met.


Wereldrecord planken vrouwen

Wereldrecord planken van mannen en vrouwen; kun jij het langer volhouden

Oké, laten we doorgaan naar de vraag waar je eigenlijk voor bent gekomen: wat is het wereldrecord planken? Laten we het maar gelijk vertellen dan. De vrouw die het record planken heeft gehaald is Dana Glowacka. Ze hield een plank maar liefst 4 uur, 19 minuten en 55 seconden vast. Dat is toch niet normaal?

Je vraagt je vast af hoe ze dat gedaan heeft. Het antwoord is simpel: veel trainen en gezond eten. En met veel trainen bedoelen we jaren aan oefenen en een slopend trainingsschema. Dat kan ook niet anders als je het wereld record planken wilt halen natuurlijk!


Record planken mannen

Wereldrecord planken van mannen en vrouwen; kun jij het langer volhouden

Als je jezelf net al schaamde omdat je amper één minuut planken haalt, zal dat gevoel nu bijna verdubbelen. Het record voor planking in het algemeen ligt namelijk op 8 uur, 15 minuten en 15 seconden. Hoewel dit op elke leeftijd natuurlijk een ongelooflijke prestatie is, is deze nog extra bijzonder. George Hood, die het mannelijke wereldrecord voor planken heeft neergezet, is 62 en zegt dat hij in de beste vorm van zijn leven is.

Hood heeft al eerder het record voor de langste plank verbroken toen hij het in 2011 1 uur en 20 minuten volhield. Toen hij het in 2016 opnieuw probeerde, verloor hij van Mao Weidong uit China, die een plank 8 uur, 1 minuut en 1 seconde vasthield.

Hij was vastbesloten om zijn titel terug te winnen. Hij trainde elke dag vier tot vijf uur in de plankhouding gedurende de 18 maanden voorafgaand aan de grote dag. Maar hier stopte hij niet. Daarnaast doet hij 700 push-ups, 2000 sit-ups in sets van honderd, 500 leg squats en 300 armkrullen per dag. Doe jij het hem na? Ik in ieder geval niet.

Om het terugwinnen van zijn wereldrecord planken te vieren, sloot Hood het evenement af met een snelle 75 push-ups. Zijn volgende doel is ook om de meeste push-ups te doen. Dit wereldrecord staat momenteel op 2.806.

Hood zei: “iedereen kan doen wat ik doe”. Wat denk jij daar van? Zou jij het record planken kunnen verbreken door hard te trainen?

Reactie plaatsen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *