Wat is een gezond vetpercentage voor vrouwen?

Wat is een gezond vetpercentage voor vrouwen?

Als je op een of andere manier bezig bent met afvallen, fitnessen of een gezond dieet volgt, ben je waarschijnlijk de vage term ‘lichaamsvetpercentage’ tegengekomen. Het hype-woord wordt vaak rondgegooid door de gezondheids- en fitnessgemeenschap, maar later we stoppen met doen alsof we het begrijpen en gewoon vragen: wat betekent het eigenlijk en wat is een gezond vetpercentage?

Wat betekent lichaamsvet percentage?

De meest simpele manier om vetpercentage te beschrijven is de hoeveelheid vet dat zich in je lichaam bevindt vergeleken met al het andere. Denk hierbij aan bloed, botten, water, spieren et cetera. Er zijn twee soorten lichaamsvet: opslag lichaamsvet en essentieel lichaamsvet, met beide wordt rekening gehouden bij het berekenen van een gezond vetpercentage.

Wat is een gezond vetpercentage

Houd er rekening mee dat een “gezond” vetpercentage relatief is; een percentage dat gezond is voor een 20-jarige kan ronduit gevaarlijk zijn voor een 60-jarige. Factoren zoals geslacht, fysieke activiteit, lichaamstype, erfelijkheid en leeftijd spelen allemaal een rol bij het bepalen wat een normaal vetpercentage is. Zo mag het percentage bij vrouwen hoger zijn dan bij mannen, omdat vrouwen meer lichaamsvet nodig hebben.

Het is een veelgemaakte fout om te denken dat al je lichaamsvet slecht is. Een bepaalde hoeveelheid is namelijk nodig om je lichaam goed te laten werken. Denk hierbij aan het opslaan van energie en het regelen van de temperatuur. Dat grens trekken tussen wat je nodig hebt en wat er af moet, moet zorgvuldig gebeuren.

Richtlijnen voor een gezond vetpercentage voor vrouwen

Voordat je begint met het meten van je vetpercentage (er zijn verschillende methoden), laten we eerst eens kijken hoe gezonde, aanbevolen lichaamsvetpercentages voor vrouwen eruit zien. Het meten van je eigen vetpercentage heeft geen zin als je geen idee hebt waar je in het bereik valt. Bekijk deze leeftijdsspecifieke aanbevelingen voor lichaamsvetpercentage:

  • 20-40 jaar oud: ondervet: minder dan 21 procent, gezond: 21-32 procent, overgewicht: 33-39 procent, zwaarlijvig: meer dan 39 procent

  • 41-60 jaar oud: ondervet: minder dan 23 procent, gezond: 23-34 procent, overgewicht: 35-40 procent, zwaarlijvig: meer dan 40 procent

  • 61-79 jaar oud: ondervet: minder dan 24 procent, gezond: 24-35 procent, overgewicht: 36-42 procent, zwaarlijvig: meer dan 42 procent

Vetpercentage verlagen

Als het gaat om vet verliezen, kun je overladen worden met informatie op het internet. De ene training belooft 1000 calorieën te verbranden, terwijl een andere blogger beweert dat een afslankkoffie de beste keuze is. Voordat je ergens aan begint moet je jezelf beloven niet overboord te gaan. Een vetpercentage van 12-15% is voor vrouwen een absoluut minimum – daar wil je niet onder gaan.

Dat gezegd te hebben, is een combinatie van krachttraining en cardio het beste om een gezond vetpercentage te bereiken. Hiernaast wil je genoeg blijven eten, maar houdt het wel gezond! Vraag je je af hoeveel je mag eten? Lees dan onze blog: hoeveel calorieën heb ik nodig. Is jouw vetpercentage écht te hoog? Dan kan het dieet waarmee zangeres Adele afgevallen is (maar liefst 45 kilo) je wellicht wel helpen!

Reactie plaatsen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *