Herfstdip: wat is het en wat doe je ertegen?

Herfstdip: wat is het en wat doe je ertegen?

We willen er misschien niet aan geloven, maar vandaag is de herfst officieel van start gegaan. Die heerlijke zomerse dagen zijn nu toch echt verleden tijd. De dagen worden korter. We ruilen onze kledingkast in voor vesten en truien. En ook de warme dekentjes toveren we weer tevoorschijn. Sommige mensen kijken er naar uit om weer lekker onder de wol te kruipen. Naast de kachel. Met een kop warme thee. Maar de zonaanbidders onder ons, die zullen er meer moeite mee hebben. Geen zorgen: je bent niet de enige! Laten we er samen het beste van maken. In deze blog vertellen wij je alles over de herfstdip, inclusief de beste tips om ‘m zoveel mogelijk uit de weg te gaan!

Een herfstdip: wat is het precies?

Het begin van de herfst. Je komt thuis van je werk en het is al bijna donker. Het wordt kouder en de lucht kleurt steeds vaker grijs. Niet gek dat de herfst bij veel mensen sombere gevoelens op kan wekken. Klachten die kunnen horen bij de herfstdip zijn:

  • een gevoel van somberheid;
  • prikkelbaar zijn;
  • erg vermoeid zijn;
  • veel behoefte om te slapen;
  • minder behoefte aan sociale contacten en het ondernemen van dingen;
  • meer zin en/of drang om (ongezond) te eten.

De oorzaken van een herfstdip

De grootste oorzaak die kan zorgen voor die vervelende herfstdip, is dat de dag korter wordt en je minder daglicht ziet. Je dag- en nachtritme verandert en dát kan weer invloed hebben op je slaap en stemming.

Melatonine en serotonine

Het is langer donker. Dat betekent dat je lichaam automatisch meer melatonine aanmaakt. Het welbekende slaaphormoon. Niet gek dus dat je je extreem slaperig en vermoeid kunt voelen. Serotonine, het hormoon dat zorgt voor een gelukkig en tevreden gevoel, wordt juist minder. Dit doordat er in de herfst minder daglicht is: dé verklaring dat je je minder vrolijk kunt voelen zodra het herfst wordt.

Vitamine D

De zon: perfect voor je dagelijkse dosis vitamine D. Maar de zon schijnt nou eenmaal minder in de herfst dan in de zomer. En dat is precies de reden waardoor je minder vitamine D aanmaakt. Dit kan die sombere gevoelens veroorzaken die gepaard gaan met een herfstdip.

een herfstdip

Herfstdip of depressie?

Herfstdip, winterdip, herfst- en winterdepressie… Wat zijn nou precies de verschillen? Eén ding is zeker: er zit wel degelijk een verschil tussen een herfstdip en een herfstdepressie.

Herfstdip

Bij de herfstdip ervaar je klachten, maar deze zijn vaak van korte duur. Ook zijn ze milder dan de klachten die horen bij een depressie. Een ander belangrijk verschil is dat een herfstdip seizoensgebonden is: je klachten spelen alleen op tijdens een bepaald seizoen. In dit geval de herfst dus.

(Herfst)depressie

We spreken pas van een seizoensgebonden depressie als je minimaal twee jaar achter elkaar – tijdens hetzelfde seizoen – depressieve klachten ervaart. Dan heb je nog de normale depressie: die is niet afhankelijk van seizoenen en kan het hele jaar door voorkomen. Een ander kenmerk is dat je hier veel langer last van hebt. Dus gaan je klachten na de herfst- en winterperiode niet over? Dan is het niet onverstandig om een bezoekje te brengen aan je huisarts.

Begin van de herfst

Help! Een herfstdip. Wat nu?

Last van een herfstdip? Dat is dus helemaal zo gek nog niet en eigenlijk heel verklaarbaar. Maar in het kader van “voorkomen is beter dan genezen”, delen wij wat handige tips met je om die nare herfstdip zoveel mogelijk uit de weg te gaan.

  • PRATEN. Het lijkt makkelijk, maar dat is het zeker niet altijd. Toch kan het een magische werking hebben. Dus denk je last te hebben van een herfstdip? Praat er over! Hierdoor erken je jouw gevoelens en precies dat is de eerste stap naar een oplossing.
  • Weet je nog? Herfstdip – tekort aan daglicht. Twee dingen die overduidelijk in verband staan met elkaar. Dus word je wakker? Gooi de gordijnen open! Zet de lampen aan! Hoe meer licht, hoe beter.
  • Het is niet raar dat je liever niet onder je warme deken vandaan komt en zo lang mogelijk gekluisterd wilt blijven aan je bed. Toch is het verstandig om op tijd en rond dezelfde tijd op te staan. Ritme noemen we dat. Zo houd je die biologische klok draaiende!
  • Frisse lucht: een natuurlijk medicijn! Minder verleidelijk dan in de zomer, maar niet minder belangrijk. Dus ook al is het koud, grijs en somber: ga toch even naar buiten. Een stukje wandelen helpt al tegen stemmingsklachten en geeft je meer energie.
  • Eet gezond. Dat geldt natuurlijk het hele jaar door, maar in de herfst en winter nog een klein beetje meer. Genoeg vitamines binnenkrijgen is belangrijker dan ooit. Zo zit vitamine D in producten als zalm, ei en zuivel. Verdiep je hierin. Wat extra vitamine D – minder zon, remember? – en /of B12 bij slikken kan ook zeker geen kwaad!

  • Gooi je agenda vol met leuke afspraken! Een avondje op de bank: daar verlangt iedereen weleens naar. Dekentje, Netflix, Instagram eindeloos door scrollen. Prima, maar zorg ook dat je andere leuke dingen in het vooruitzicht hebt. Spreek af met je vrienden. Plan een vriendinnen uitje. Dit soort momenten zullen je op sociaal vlak een positieve boost geven! En tja, (samen) lachen is altijd gezond.

Afbeeldingen afkomsting van: Aaron Burden, Maria en Erik Witsoe op Unsplash.

Reactie plaatsen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *