Krachttraining voor beginners

Krachttraining voor beginners

Krachttraining voor beginners hoeft niet verwarrend te zijn. In feite is het een relatief eenvoudige manier van trainen waarbij gebruik wordt gemaakt van weerstandstraining in de vorm van vrije gewichten (bijv. dumbbells of medicine ball), vaste gewichten (bijv. halters) en machinegewichten. Voor beginners kan het gedeelte voor krachttraining ontmoedigend zijn. Hetzelfde geldt als je eindelijk dat beetje thuisgymnastiekapparatuur aan het afstoffen bent die in de schuur staat en geen idee hebt waar je het voor moet gebruiken. Matchu Sports heeft een heel arsenaal aan thuisgymnastiekapparatuur en kan je hierover adviseren.

Hoe bouw ik kracht op?

‘Kracht wordt opgebouwd door een nieuwe prikkel te creëren op de spieren die zich moeten aanpassen en sterker moeten worden om de uitgeoefende kracht tegen te gaan. Voor velen kun je beginnen met alleen je lichaamsgewicht te gebruiken, door middel van push-ups, planken en squats. Zodra deze gemakkelijk worden, is het tijd om de kracht/stimulus op te voeren door middel van gewichten, ook wel weerstandstraining genoemd. Als je eens wilt onderzoeken welke fitnessapparatuur je voor thuis kunt gebruiken zou je eens een kijkje kunnen nemen bij Matchu Sports.

Hoe snel kan ik kracht opbouwen?

Beginnerswinst (snelle verbeteringen in kracht) komt vaak voor in de wereld van krachttraining. Het is relatief eenvoudig voor iedereen die nieuw is met krachttraining om in relatief korte tijd echte verbeteringen te zien. Kracht kan dagelijks worden opgebouwd, van het gebruik van je eigen lichaamsgewicht tot het gebruik van halters, medicine ball en alle uitrusting in de sportschool. ‘De grootste ontwikkeling zie je in de eerste weken als je lichaam zich aanpast aan nieuwe prikkels. Maar je moet consistent zijn met je training. Maak een plan en houd je eraan. Over het algemeen zal je bij krachttraining van twee tot drie keer per week in slechts twee weken tijd met zo’n 10% toenemen.

Kan ik kracht opbouwen zonder gewichten?

Je kunt krachtverbeteringen aanbrengen door alleen je lichaamsgewicht te gebruiken. Van pull-ups en push-ups tot het gebruik van explosieve krachtoefeningen, je kunt je kracht net zo ontwikkelen als het gebruik van gewichten. Het andere voordeel van krachttraining met lichaamsgewicht is dat er meerdere variaties zijn die je kunt proberen naarmate je sterker wordt en je conditie verbetert. Probeer de hoeken van oefeningen te veranderen om ze moeilijker te maken, een push-up tegen de muur of met je armen op een bank is ideaal voor beginners en met een beetje oefening zal je al snel het dek raken en een set van 10 pushen.

Afbeelding komt van Unsplash

Reactie plaatsen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *