Hoe val je snel in slaap? Met deze tips slaap je als een roos!

Hoe val je snel in slaap? Met deze tips slaap je als een roos!

Hele nachten te woelen en te malen en dan de volgende dag helemaal gebroken zijn, daar wordt niemand blij van. Waarschijnlijk wanneer je dit leest herken je precies het gevoel van de hele nacht naar het plafond staren. Misschien was je dit nu wel net aan het doen en ben je nu wanhopig op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe val je snel in slaap? En omdat uit eigen ervaring is gebleken dat korte nachten, op uitgaan na, niet echt super zijn heb ik wat tips om in slaap te vallen voor je op een rijtje gezet. Voordat je het weet slaap je net zo diep als Doornroosje!

Prik je vinger aan deze tips om in slaap te vallen en je bent weg!

Wist je dat het slaperigste dier ter wereld de koala is? Ze slapen namelijk bijna de hele dag, soms wel 22 uur! Helaas kun je geen koala worden, dus heb ik wat andere tips voor je. Waarschijnlijk zal wat voor de een dé gedroomde oplossing is, voor een ander niet veel effect hebben dus is het vooral een kwestie van proberen en kijken wat voor je werkt.

Hoe val je snel in slaap? Druk de reset knop even in!

tips om in slaap te vallen

Het klinkt tegendraads, maar als je maar niet kan slapen is het goed om even uit bed te gaan. Waarschijnlijk wanneer je eindeloos lang naar het plafond zit te staren is de kans groot dat je je ook niet echt slaperig voelt, door even uit bed te gaan en er weer in te kruipen wanneer je wel moe bent is de kans groot dat je sneller in slaap valt. Door even wat rustige en ‘hersenloze’ activiteiten te doen zul je vaak na 20 minuten vanzelf moe worden en kun je ‘opnieuw’ onder de dekens kruipen. Door deze reset zal je voor je gevoel niet al uren wakker hebben gelegen, en heb je even je gedachtes kunnen verzetten.

Relax, take it easy!

tips om in slaap te vallen

Een van de tips om in slaap te vallen is om een uur voordat je gaat slapen je dagritme al af te bouwen. Dit kun je doen door dit uur te gebruiken voor ontspannende activiteiten zoals lezen, mediteren of het luisteren naar rustgevende muziek of een fijne podcast. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de slaapkwaliteit van de deelnemers die 45 minuten vooraf naar ontspannende muziek luisterden aanzienlijk was verbeterd. Probeer in ieder geval hoe moeilijk dan ook geen aflevering meer te kijken van je favoriete serie of eindeloos door Insta of TikTok te scrollen. Het ‘blauwe licht’ van je beeldscherm remt namelijk de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

Wat ook goed kan helpen om in slaap te komen zijn ontspanningsoefeningen. Er zijn er veel te vinden op internet, dus googel er maar eens op los! Maar omdat ik je natuurlijk niet nog langer wakker wil houden heb ik hier alvast een van mijn favorieten voor je: Ga in een fijne positie liggen en span telkens een ander lichaamsdeel voor 5 seconden aan. Ontspan daarna weer dit lichaamsdeel. Begin bij je tenen en ga langs alle spiergroepen omhoog.

Hoe val je snel in slaap? Stop met denken!

hoe val je snel in slaap

Een van de grootste reden waarom je vaak niet in slaap kan komen is omdat je vaak nog aan alles en nog wat aan het denken bent. Een manier om van die piekergedachtes af te komen is door ze elke dag in een speciaal ‘piekerkwartiertje’ van je af te schrijven. Waarschijnlijk denk je ook de hele tijd terwijl je wakker ligt “Ik wil slapen. Ik kan niet slapen. Waarom kan ik niet slapen?”, dit werkt natuurlijk averechts en dan helpt het om afleiding te zoeken door bijvoorbeeld naar muziek te luisteren, het welbekende schaapjes tellen of aan iets kalmerends te denken. Ga ook zeker niet constant rekenen in je hoofd hoe lang je nog kan slapen, hierdoor word je stresshormoon gestimuleerd en blijf je juist wakker.  

Ook de uitspraak “A clear space, is a clear mind.” is zeker van toepassing wanneer je sneller in slaap wil vallen. Wanneer je een opgeruimde kamer hebt dan zullen er geen afleiders zijn waardoor je rommelig gaat slapen. Dus af en toe een grote schoonmaak kan geen kwaad.

Een en al oor!

asmr

Hoe val je snel in slaap? Voor sommige mensen is ASMR een godsgeschenk. ASMR met andere woorden Autonomous Sensory Meridiaan Response is een tintelend gevoel die sommige mensen krijgen bij het horen van bepaalde geluiden, bijvoorbeeld fluisteren of tikken, of bij het zien van kalmerende handbewegingen. Dit gevoel kan vergeleken worden met het fijne gevoel dat je kan hebben wanneer iemand je over je rug kriebelt of met je haar speelt. Het kan wanneer je het voor eerst ziet er wat vreemd uitzien, maar deze video’s helpen miljoenen mensen wereldwijd ontspannen. Voor sommigen werken ze zo goed dat hen ook helpt beter te slapen, stress te verminderen en minder te piekeren.

Toch is dit ook weer een van de tips om in slaap te vallen die niet bij iedereen werkt, zo zal lang niet iedereen ASMR ervaren. Volgens een onderzoek gedaan aan de University of Winnipeg worden bij mensen met een ASMR-brein tijdens totale ontspanning naast de standaard hersengebieden ook de gebieden actief waar zicht, zintuigelijke informatie en beweging wordt geregeld.

Afbeeldingen afkomstig van: Jordan Whitt, Kate Stone Matheson, Shashi Chaturvedula, Jess Bailey en Icons8 Team op Unsplash

Reactie plaatsen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *