Tips voor ochtendmisselijkheid terwijl je niet zwanger bent

Tips voor ochtendmisselijkheid terwijl je niet zwanger bent

Voor de duidelijkheid dat is niet gek! Je kunt wakker worden en opstaan en vervolgens ochtendmisselijkheid ervaren terwijl je niet zwanger bent. Fijn nu dit helder is, alleen wat zijn de oorzaken en hoe kom je van die ochtendmisselijkheid af?

Oorzaken ochtendmisselijkheid

De oorzaken kunnen divers zijn namelijk: Maagproblemen, verstoord slaapritme, overmatig alcohol gebruik, lage bloedsuikerspiegel, medicatie gebruik en daar de bijwerkingen van. Wanneer dit bijwerkingen zijn en je last hebt van ochtendmisselijkheid maar je niet zwanger bent, raadpleeg dan voor de zekerheid de arts. Wellicht schrijft de arts andere medicatie voor, die deze bijwerkingen niet geven. Daarnaast kan het ook een vorm van stress zijn. Zorg dus goed voor jezelf!

Tips ochtendmisselijkheid

Tegen de ochtendmisselijkheid kun je in ieder geval zorgen dat je stressniveau onder controle is. Dit kun je doen door elke dag circa 20 min te gaan wandelen. Ook werkt het om te kijken of je genoeg doet op een dag waar jij energie van krijgt. Zo niet ga op zoek waar je energie van krijgt. Is dat het ontmoeten van nieuwe mensen? Een boek lezen? Of juist gewoon even tot rust komen met een kop koffie? Begin daar alvast mee!

Het is gezond om te ontbijten, ook al heb je last van ochtendmisselijkheid. Lichte maaltijden hebben de voorkeur. Hierbij kun je denken aan een fruitontbijt of yoghurt. Ook kun je ervoor kiezen om iets kleins van een koekje of cracker naast je te leggen op een nachtkastje, zodat je niet opstaat zonder voeding binnen te hebben. Dan heb je geen licht gevoel meer in ieder geval. Dit vermindert de kans op misselijkheid en een duizelig gevoel.  

Belangrijk bij ochtendmisselijkheid

Het is ook belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen, zeker als de ochtendmisselijkheid gepaard gaat met braken. Anders kun je zelfs uitdrogen en dat is niet de bedoeling. Indien dit regelmatig terugkomt is het noodzakelijk om dit te melden bij je arts. Heb je last van ochtendmisselijkheid maar ben je niet zwanger, dan is het alsnog aan te raden om een zwangerschapsyoga te proberen, om zo beter met stress om te kunnen gaan. Probeer stress waar kan te vermijden en denk aan je eigen gezondheid.

‘s avonds misselijk maar niet zwanger

Avondmisselijkheid terwijl je niet zwanger bent is ook mogelijk. De oorzaak is vooral voeding. Allereerst niet te veel eten. Te veel is nooit goed, met een  te volle buik in bed liggen met een opgeblazen gevoel is voor niemand fijn. Daarnaast moet er ook niet de verkeerde dingen worden gegeten een simpel voorbeeld: een heel zakje Haribo snoepjes, kan al snel tot misselijkheid leiden. Drink voor het slapen gaan thee zoals: gember of camille en eet niet te veel en te vlak voordat je naar bed gaat in de avond.

Advies misselijkheid in de avond

Daarnaast wordt er ook geadviseerd om niet gelijk te gaan sporten wanneer je net hebt (avond) gegeten. Er moet minimaal een halfuur tussen zitten. Ook is het belangrijk om voor het slapen gaan om af te bouwen voordat je gaat slapen. Zodat je eerder en beter in slaap kunt vallen en niet nog een druk of misselijk gevoel ervaart. belangrijke oorzaken van misselijkheid.

Tips bij avondmisselijkheid

Eet rustig en in kleine porties. Het is algemeen bekend dat je het best voor slapen gaan niet al te druk bezig kunt zijn en een uur geen scherm tijd hebt, voordat je gaat slapen. Wanneer je misselijk bent maar niet zwanger bent en dus krampen voelt opkomen van je (beginnende) ongesteldheid, kun je het beste de producten eten die genoemd zijn in dit artikel, dit gaat over eten tegen menstruatiepijn. Succes!

Foto is van Tima Miroshnichenko van Pexels.

Reactie plaatsen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *